Hoe de uitbater het succes van uw assistentiewoning bepaalt

Hoe de uitbater het succes van uw assistentiewoning bepaalt

Sinds enkele jaren worden assistentiewoningen steevast geprezen als toekomstgericht en rendabel, maar is dat eigenlijk ook zo? Het vastgoedpanel van De Tijd buigt zich over de vraag of een assistentiewoning nog steeds een slimme investering is, en met welke zaken u het beste rekening houdt voor u tot een aankoop overgaat.

De markt anno 2019

Wie er de informatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid bijneemt, merkt alvast op dat er in Vlaanderen – en bij uitbreiding in heel België – de laatste jaren heel wat erkende assistentiewoningen zijn bijgekomen. Projectontwikkelaars zagen een gat in de markt en probeerden het snel en misschien wel niet zo doordacht te dichten. Het gevolg lijkt een wildgroei aan zorgprojecten, in de grote steden maar ook in gemeenten en dorpen. Naast de erkende assistentiewoningen werden er de voorbije jaren ook heel wat projecten aangemeld bij het Agentschap Zorg en Gezondheid. Die voldoen meestal niet aan de wettelijke minimumvereisten en zijn sinds het vernieuwde Woonzorgdecreet d.d. 15 februari 2019 onwettelijk. De reeds bestaande aangemelde projecten krijgen nog even de tijd om hun infrastructuur en vooral hun dienstverlening aan de vereisten aan te meten.

Waar men nu misschien denkt dat de markt verzadigd is en er een overaanbod is, blijkt niets minder waar te zijn. Het Federaal Planbureau voorspelt namelijk dat het aantal bejaarden tussen 2020 en 2060 met 1 miljoen zal toenemen. De vraag naar assistentiewoningen zal dus zeker stijgen, maar dat betekent niet dat het huidige (over)aanbod tegemoetkomt aan de toekomstige vraag, of zelfs de huidige vraag. Doordat er in de voorbije jaren te weinig rekening werd gehouden met de demografische spreiding van de vergrijzing, bevinden bepaalde assistentiewoningen zich nu op plaatsen waar het aanbod de vraag zal overstijgen. Wie zijn geld slim wilt investeren, houdt dus beter enkele zaken in het achterhoofd. Een assistentiewoning kan namelijk erg rendabel zijn, maar is dat niet automatisch.

Niet zomaar een investering

  1. Let op demografische tendensen

Niet in alle provincies zal de vergrijzing even hoog zijn. Geschat wordt dat de nood aan assistentiewoningen voornamelijk zal stijgen in Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen. In het zuiden van het land zal het aanbod veel minder snel moeten stijgen. Wie niet doordacht bouwt, loopt het risico dat zijn pand niet verhuurd raakt. De oplossing zou te vinden zijn in projecten die zich actief onderscheiden dankzij een uitmuntende dienstverlening, doordachte locatie, moderne infrastructuur, de aanwezigheid van de nodige faciliteiten of de prijs.

2. Let op de kwaliteit van de woon-, zorg- en comfortdiensten

De uitbating bepaalt het succes van de erkende assistentiewoning. Wie met een betrouwbare, ervaren uitbater in zee gaat, kan zichzelf een mooi rendement garanderen. Informeer dus ruim op voorhand naar het dienstenpakket dat de uitbater zou aanbieden. Is er crisis- en overbruggingsassistentie voorzien? Is er een restaurant aanwezig? En hoe zit het met woonassistentie en de organisatie van uitstappen? Wie twijfelt over de kwaliteit van een zorgpartner, kan zichzelf de vraag stellen of hij het project zou aanraden aan zijn eigen ouders. Indien het antwoord positief is, is de kwaliteit wellicht uitstekend.

3. Let op de koopkracht in de regio

Het is niet omdat een bepaalde regio sterk vergrijst, dat de koopkracht van de inwoners hoog genoeg is om een erkende assistentiewoning te huren. Het is dus slim om op voorhand even na te gaan hoe het zit met de effectieve vraag naar assistentiewoningen. Hierbij is het altijd interessant om na te gaan of de ontwikkelaar een marktonderzoek voerde of niet. 

De fiscale voordelen van erkende assistentiewoningen

Wie investeert in erkende assistentiewoningen geniet van heel wat fiscale voordelen. Zo betaalt men bij aankoop van een nieuwe erkende assistentiewoning slechts 12% btw in plaats van 21% (deze tariefverlaging geldt enkel bij erkende assistentiewoningen, niet bij aangemelde). Daarnaast wordt u als eigenaar ook vrijgesteld van de onroerende voorheffing en geniet u van de gewone federale intrestaftrek. De belasting op huurinkomsten gebeurt op basis van het kadastraal inkomen (KI).

Kortom, investeren in een erkende assistentiewoning kan een rendabele onderneming zijn, met extra voordelen tegenover andere vastgoedtypes. Belangrijk blijft dat u met een betrouwbare partner in zee gaat die u een zorgeloze, winstgevende investering kan garanderen. Benieuwd hoe Senior Homes uw investering dat doet? Contacteer ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of ontdek onze residenties online.

Meer weten over de residenties in uw buurt? Ontdek ze via onderstaande knop.

Meer over de residenties
Restez-au courant des dernières nouvelles chez Senior Homes !

Smaakt deze blog naar meer? Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Senior Homes en ontvang interessante updates regelmatig in uw mailbox.