Uit het dagboek van …

… één van onze woonassistenten

Maandagmorgen
“Op maandagmorgen is het echt wel de moeite. Ik kan er best voor zorgen dat ik fris uitgeslapen ben en er volop tegenaan kan gaan. Al bij het binnenrijden in de residentie, zitten meerdere van onze senioren me gretig op te wachten. Alle verhalen van het voorbije weekend en vraagjes die ze tijdens de zondag bedacht hebben, moeten als eerste uitvoerig besproken worden. Een lach, een traan, de buurvrouw dit, de buurman dat,… alles even belangrijk. Een levendige en enthousiaste verwelkoming zorgt voor een leuke maandag.”

Heerlijk lekkers uit de brasserie
“Al snel bekijk ik even het menu voor deze week en al het lekkers dat de chef voor ons voorzien heeft. De dagelijkse lunch, à la carte, of toch die scampi’s van vorige keer die een groot succes waren,… Ik maak het menuutje voor de week op en verdeel het bij allen die er eentje wensen. Vele van onze bewoners koken nog zelf in hun volledig ingerichte keuken met alle voorzieningen. Dat kan perfect!”

Tijd voor een flinke portie beweging
“De dagelijkse afspraak ’s morgens in de fitness is een vaststaand feit: een flinke rit op de fiets, een gezellige babbel en bespreking van het programma van de dag. Nooit gedacht dat de fitness zo’n succes kon zijn, want iedereen heeft toch een hometrainer thuis staan. Maar alleen bewegen, dat deden ze niet, tot ze dat hier in de residentie samen konden doen.”

Oefeningen in de week van de valpreventie in Varsenare.

 Service en zorg op maat
“Natuurlijk zie ik er ook dagelijks op toe dat mijn bewoners de beste service krijgen. Dat is niet altijd eenvoudig, want iedereen is anders en heeft andere zorgen. Vandaag voelt mijn bewoner zich prima en morgen gaat het precies wat minder… Maar dat is helemaal niet erg. Ik doe wel een belletje naar de dokter, verpleegster of luister eens bij de kinesist wat hij voorstelt. Samen met onze partners in de zorg overleggen we continu om te zien wat nodig is. Ook medicatie laten we tot twee keer per dag bezorgen. En is het dringend, dan gaan we er snel even om.”

Lente-wandeling in Varsenare.

Heerlijke ijsjes in Varsenare.

Boodschappenservice en broodbesteldienst inbegrepen
“Alhoewel er best wel van die stoere dames en heren bij ons wonen en ik het ook heel belangrijk vind dat iedereen blijft bewegen, is het niet nodig risico’s te nemen. Ga gerust zelf naar de winkel om de kleinere en lichte dingen, maar ik mag er niet aan denken dat één van mijn bewoners op straat zou struikelen en met een overvol geladen trolley -want die karretjes zijn o-zo-handig om vol te laden…- tegen de grond gaat. Dan zijn we veel verder van huis dan we misschien wel zouden vermoeden. Mijn motto: beter voorkomen dan genezen…”

“Op woensdag passeer ik sowieso nog even bij de bewoners om te horen of zij nog boodschappen nodig hebben. Soms durven ze wel eens te vergeten om alles door te geven. Voilà, alle lijstjes verzameld, daar gaan we dan, op naar de winkel om alles te halen. Met plezier breng ik dan ook alles netjes naar het appartement, een service die volledig inbegrepen is. Ik help graag!”

Petanquen in Nieuwpoort.

Mag het ook nog leuk zijn…?
“Ja natuurlijk! Wekelijks organiseer ik samen met mijn collega’s tal van activiteiten: samen naar de winkel, kaartje leggen, petanque spelen, samen wandelen, leuke culturele uitstappen, onze jaarlijkse mosselsouper in de Philippine, naar Oostakker gaan en pannenkoeken eten, volksspelen, bibliotheekbezoek, bloemschikken, het opmaken van het maandelijks krantje van de residentie, samen lunchen, feest voor de jarigen van de maand,…”

En we luisteren ook naar onze bewoners
“Met de afgevaardigden zitten we vier keer per jaar samen in onze gebruikersraad om alle tips, zorgen, suggesties… te bespreken en aan te pakken.”

 

“Kortom, als de bewoners en de familie tevreden zijn, dan zijn wij, de woonassistentes, dat ook!”

Restez-au courant des dernières nouvelles chez Senior Homes !

Smaakt deze blog naar meer? Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Senior Homes en ontvang interessante updates regelmatig in uw mailbox.