Veelgestelde vragen

Wie wil verhuizen naar één van onze residenties, gaat hierbij natuurlijk niet over één nacht ijs. En ook investeerders hebben vaak heel wat vragen. Op deze pagina krijgt u een uitgebreid antwoord op uw meest prangende vragen.

Bekijk hieronder de video die je alvast meer informatie geeft over wat assistentiewoningen juist zijn.

1. Wat is een erkende assistentiewoning precies?

Assistentiewoningen zijn volwaardige (rolstoelleefbare) appartementen die speciaal ontwikkeld werden voor 65-plussers en sinds enkele jaren de plaats innemen van de vroegere serviceflats. In een assistentiewoning woont iedereen zelfstandig, maar kan er een beroep gedaan worden op verschillende zorg- en comfortdiensten zoals een boodschappendienst, traiteurservice, administratieve of medische hulp, etc. Naast de eigen woning zijn er ook bij Senior Homes heel wat gemeenschappelijke delen, zoals een wellness, fitness en restaurant.

2. Welke veiligheidsmaatregelen worden er getroffen?

In elke residentie van Senior Homes hangen (in de gemeenschappelijke delen) heel wat camera’s en er is tevens een badgesysteem dat alles nauwkeurig registreert. Dankzij het deurspionnetje en de handige domotica zorgen wij er overigens voor dat u nooit onbekenden binnenlaat.

Niet enkel de algemene veiligheid, maar ook de persoonlijke veiligheid is voor ons, en voor u uiteraard, heel belangrijk. Zo zijn er in elke ruimte noodknoppen die u direct verbinden met een noodcentrale zodat u snel en efficiënt geholpen kan worden. In de residenties zijn er ook 6 dagen op 7 woonassistenten aanwezig en is er 24/7 crisisassistentie en overbruggingszorg voorzien. Ook de praktische veiligheid is in de residenties erg groot: naadloze overgangen voor rollators en rolstoelen, een inloopdouche i.p.v. een ligbad, opklapbare beugels naast het toilet en nog zoveel meer.

3. Mag er in de residenties gerookt worden?

Neen. In de residenties van Senior Homes is het strikt verboden om te roken. Enkel op terrassen wordt het toegelaten, op voorwaarde dat u hiermee geen andere bewoners stoort.

4. Zijn er beperkingen qua bezoek?

Uiteraard niet. Het is uw woning, dus u kiest helemaal zelf wie er langskomt en wanneer zij dat doen. Wel vragen wij u om de rust in het gebouw te respecteren tussen 22 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends.

5. Wie poetst er in de residentie?

De gemeenschappelijke ruimtes worden uiteraard gepoetst, daar hoeft u zich niet over te bekommeren. Voor uw eigen appartement mag u kiezen of u een beroep doet op de Senior Homes-poetsdienst of een eigen poetshulp inschakelt.

6. Wat als er een lamp vervangen moet worden of er iets stuk gaat?

Senior Homes heeft een eigen klusjesdienst voor kleine herstellingen. Meld het euvel gewoon even aan de woonassistenten en zij nemen het van u over. Bij grotere reparaties gaan wij in samenspraak met u op zoek naar een gepaste oplossing en schakelen we een professional in waar nodig.

7. Kan ik eens komen kijken in de residentie?

Uiteraard kan u eens komen kijken in de residentie zodat u weet hoe het er bij ons aan toegaat. Dat kan na afspraak met één van onze vastgoedspecialisten of tijdens één van onze gezellige opendeurdagen. Neem contact op of bekijk de evenementenkalender.

Contact De kalender

8. Mag ik eigen meubels meebrengen?

Uiteraard mag u uw eigen meubels meebrengen. Het is uw eigen woning, en die mag u helemaal naar smaak inrichten. Huurt u een assistentiewoning voor een beperkte periode of proeftijd? Dan is die meestal gemeubeld en brengt u dus best niet te veel mee gezien de korte woonduur. Het is eveneens mogelijk om een gemeubeld appartement te huren voor langere tijd.

9. Mag ik mijn huisdier meebrengen?

Ja, uw huisdier mag mee naar de residentie op voorwaarde dat het een klein tot middelgroot huisdier betreft. Gevaarlijke of giftige huisdieren worden niet toegelaten.

10. Is er plaats voor een wasmachine?

Ja, in elke assistentiewoning is er een aansluiting voor een wasmachine voorzien. Daarnaast is er ook ruimte voorzien om een droogkast te installeren.

11. Is er een vaste arts of mag ik mijn eigen huisarts houden?

U mag natuurlijk uw eigen arts houden. Indien u hulp nodig heeft bij een afspraak of vervoer nodig heeft, kan u altijd rekenen op de hulp van de woonassistent.

12. Moet ik 65+ zijn om bij jullie te komen wonen?

Neen, u mag ook jonger dan 65 zijn om bij ons te komen wonen. Ook mensen jonger dan 65 jaar die op zoek zijn naar een aangepaste woning en/of ondersteuning kunnen bij ons terecht. 

13. Door wie wordt het appartement verhuurd en wat als de eigenaar zelf wil verhuizen naar het appartement?

Huurt u een assistentiewoning en wenst de eigenaar zijn appartement te bewonen, dan biedt Senior Homes u een gelijkwaardig appartement aan. De eigenaar kan na 6 maanden zelf het appartement betrekken.

Zo dient u als huurder niet op zoek te gaan naar een nieuwe woonoplossing. Senior Homes zorgt ervoor dat u kan blijven wonen in de residentie.

14. Wat zit er allemaal in de dagprijs?

De huur van het appartement en uw dienstenpakket op maat zijn inbegrepen. U dient enkel nog uw eigen verbruik; water, gas en elektriciteit, te betalen. Ontdek alles over onze diensten.

15. Is Senior Homes een rusthuis?

Absoluut niet! Wij verhuren geen kamertjes maar volwaardige, gezellige appartementen tussen 50 m² en 130 m2 met een volwaardig afgewerkte keuken, badkamer, aparte slaapkamer(s), woonkamer, inkomzone, terras of tuin,… U kan het appartement inrichten naar uw eigen wensen. U hoeft niet samen met de andere bewoners te eten, u leeft zelfstandig en in privacy! 

Kortom, u bent uw eigen baas en gaat en staat waar u wil!

16. Kan ik even proberen?

Dat kan! We bieden ook gemeubelde appartementen aan waar u even kan proberen, zo hoeft u niet meteen alle meubels te verhuizen en kan u de sfeer zelf ontdekken.

17. Waarom zou ik bij Senior Homes huren?

Er zijn tal van voordelen om bij ons te huren! Onze residenties zijn altijd centraal gelegen, maar toch in het groen. U leeft 100% zelfstandig in alle privacy maar u kan ook steeds een beroep doen op de woonassistenten. Uw veiligheid wordt gegarandeerd door 24/24 crisisassistentie, toegangscontrole en camerabewaking. Heeft u hulp nodig of voelt u zich niet goed? Dan kan u contact opnemen met de woonassistenten die u zullen helpen met de boodschappen, afspraken enz. Wanneer u geen zin heeft om te koken, dan kan u naar de brasserie gaan voor een lekkere lunch of dessert. En de genieters kunnen gebruik maken van onze mooie wellness, sauna of kunnen zich eens laten verwennen bij de kapper of schoonheidsspecialiste.

18. Kan ik dit wel betalen?

In tegenstelling tot wat velen denken is huren bij Senior Homes voor de meesten zeer haalbaar, kom het zelf ontdekken.

19. Wie kan een appartement huren?

Iedereen kan bij ons huren! Bent u alleenstaand of met twee? Wij bieden appartementen aan naar ieders wens. Ons dienstenpakket maakt deel uit van de dagprijs.

20. Moeten we betalen voor de zorg- en dienstverlening als we nog goed zijn?

Ja, we bieden namelijk assistentiewoningen aan en geen gewone appartementen. Bij assistentiewoningen is het verplicht om bij elke bewoner dezelfde zorg- en dienstverpleging aan te bieden. Door de grootte van de projecten, zorgen we ervoor dat u niet teveel betaalt en u toch kan meegenieten van de organisatie van alle diensten.

21. Is er dag en nacht verpleging aanwezig?

Neen, daar we geen rusthuis zijn. Er is wel steeds een permanentiedienst 24/7 met een individueel noodoproepsysteem aanwezig voor mocht er iets gebeuren. Eveneens zijn onze woonassistenten 6/7 dagen aanwezig.

22. Is er een kelderberging voorzien?

Ja, in elk project van Senior Homes zijn er in de kelder bergingen voorzien voor elk appartement.

23. Moet er een waarborg betaald worden? Zo ja, van hoeveel?

Ja, er wordt eenmalig een bedrag van 1000 euro geblokkeerd op naam van de bewoner(s).

Een antwoord op al uw vragen

Een antwoord op al uw vragen

Heeft u een praktische vraag over onze assistentiewoningen, de diensten of de officiële erkenning? Wenst u graag meer te weten over de huurprijzen en dienstenpakketten?